Tuesday, March 26, 2013

bergedil daging

di hari cuti ku yang lalu, aku membuat bergedil daging.

bergedil daging ku adalah ilham daripada cik noratiqah tajudin.

ye sebelum ni aku selalu juga membuat bergedil, tapi kali ini aku memilih untuk membuat sedikit renovation pada resepinye. sebelum ini aku membuat bergedil menggunakan udang kering, tuna dan ade juga versi tauhu.

setelah dibriefing beberapa kali oleh pakar bergedil daging aka tiqah tajudin, aku menanamkan azam untuk mencuba resepinya

aku buat bergedil ni hari sabtu. malam lagi tu.. ni lah rupe mood rajin dtg tibe2. tak kira malam atau siang aku akan memasak tanpa segan silunye..

efisyen sungguh aku pada hari itu. mak aku memuji aku dan memberikanku thumbs up kepada ku disebabkan aku membuatnye sungguh cepat pantas dan laju.. serta sendirian.

here's the recipe, check it out!

bergedil daging

5 biji kentang (potong dan goreng sampai empuk dan lecek )
3 keping daging berger ramli(kasi defrost n hancurkan)
2 ulas bwg putih 
2 sudu kecil lada sulah/lada hitam (agak2)
1sudu sos tiram
daun saderi dan daun bwg (ikut suka)
bawang goreng secukup rase
cili merah
garam secukup rase
2 bji telur
1/2 sd besar tepung gandum

panaskan minyak, goreng bawang sampai naik bau
masukkan sos tiram, cili merah dan daging bege yg da dilecek
goreng sampai daging agak2 masak.
didalam bekas kentang lecek masukkan bahan yang da digoreng td..gaul rata
masukkan serbuk lada hitam, sos tiram, daun saderi, daun bwg garam tepung gandum gaul rata
bulat2 kan..
celup dlm telur yang dibancuh dengan sedikit tepung dan goreng dgn api yang btul2 panas
siap..

ni ade la sikit gamba yg sempat disnap





ni la flow kerja memasak aku..hehehe

nk tau rasenye cmne, cubalah buat sendri..huhu


No comments:

Post a Comment