Monday, February 18, 2013

tom yam campak

assalamualaikum..sari berita penting

minggu lepas, mase cuti sem sempat la jugak aku buat satu masakan yg aku gilakan sangat..bertahun-tahun mencuba, akhirnya dpt jua aku membuat tomyam yg lebih kurang kt kedai siam..walaupun xsama..

berdasarkan tinjauan dan pemerhatian sewaktu makan di nazifa, aku mendapati rahsia keseimbangan rase tomyam tu dtgnye dari tambahan gula dan daun ketumbar..ooooo...lantas aku tanpa segan silunye terus try la resepi tu..komen dri family, not bad..hahaha..boleh la...

tomyam 
ayam(potong kecik2)
pes tomyam(jenama taipee/jual dlm botol)
limau kasturi (ikut kemasaman yg disukai)
serai (4-5 btg/ ketuk)
daun limau purut
halia(ketuk)
lengkuas(ketuk)
bwg putih(ketuk)
bwg holland
cili padi(ketuk)
daun ketumbar
gula
garam
sayur sayuran yg disukai

cara2

1. panaskan air, masukkan sume brg yg diketuk, ayam dan air limau yg dah diperah
2. masukkan ayam
3.dah mendidih masukkan pes tomyam
4.perasakan ngn garam n gula
5.msukkan daun limau dan sayur sayuran yg disukai
6.letak daun ketumbar..siap

ni la rupenye..hmmm minyak2 tu sila buang la ye..pes tu mngeluarkan byk minyak..kang xpasal2 kolesterol makin tggi kalo dibiarkan..hehehe..kla sok kls..nk tdo..tata..semoga bertemu lagi dirancangan yang akan dtg..meoooow!!!aummm!!





No comments:

Post a Comment